Lastros e rastros da dança na escola Waldorf

reconhecendo trajetos para descobrir caminhos

Authors

  • Juliana Klein Escola Waldorf São Paulo
  • Luiza Banov Universidade de São Paulo (USP)
  • Renata Fernandes Escola Waldorf Rudolf Steiner

Keywords:

Dance-education, Dance at school, Dance Pedagogies, School curriculum, Waldorf Pedagogy

Abstract

This article reveals an overview of the presence of dance in Waldorf schools in Brazil, presenting and weaving reflections on the answers obtained through the electronic questionnaire Dance in Waldorf pedagogy, which inaugurated one of the arms of the investigation of the research line called “Pé de Dança: pedagogias da dança e antropo-sofia”, coordinated by the authors of this article. Through the questionnaire, among other actions, we seek answers to the biggest question of the collective of researchers: how can dance and its pedagogies dialogue with Waldorf Pedagogy? This ques-tionnaire was available between August 2020 and May 2022, hosted on the Rudolf Steiner Faculty (FRS) website and had the support of the Federation of Waldorf Schools in Brazil (FEWB) for its wide dissemination in order to reach the largest number of agents of this artistic language in schools. It is a mixed, quantitative and qualitative research, with exploratory and descriptive objectives, which has as technical procedures the bibliographic research and the survey, carried out by collecting data via questionnaire. The following authors base the research: Rudolf Steiner; Jonas Bach Jr.;Melanie M. Guerra, among others. The results of this stage of the research point to the relevance of the arts, movement and corporeality in the con-tinuous updating of the Waldorf curriculum; the need to deepen the discussion about dance pedagogies suited to the precepts of this pedagogy; the cultural aspect of dance as a crucial factor for its presence in the cur-riculum and the importance of considering the insertion of dance as a fundamental subject in teacher education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Juliana Klein, Escola Waldorf São Paulo

Professora de dança na Escola Waldorf São Paulo e professora de educação física no Colégio Micael de São Paulo.

Luiza Banov, Universidade de São Paulo (USP)

Doutora em Artes e integrante do Laboratório de Pesquisa em Tanz Theatralidades (LAPETT/USP).

Renata Fernandes, Escola Waldorf Rudolf Steiner

Professora de Euritmia na Escola Waldorf Rudolf Steiner.

References

AMRINE, Frederick. Eurythmy and the ‘New Dance’. In: STEINER, Rudolf. The Early History of Eurythmy. Massachusetts: Anthroposophic Press, 2015. p.15-43.

ANDRADE E SILVA, Dulciene Anjos de. Educação e ludicidade: um diálogo com a Pedagogia Waldorf. Educar em Revista, Curitiba, Brasil, n. 56, UFPR, p. 101-113, abr./jun. 2015.

BACH JR., Jonas; GUERRA, Melanie Gesa Mangels. O currículo da pedagogia Waldorf e o desafio da sua atualização. Revista e-Curriculum, São Paulo, v.16, n.3, p. 857-878, jul./set.2018.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. LDB. 9394/1996. Brasília, 1996.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.

FROBÖSE, Edwin e Eva. Euritmia: sua origem e desenvolvimento segundo indicações de Rudolf Steiner. São Paulo: Ed. Antroposófica, 2009.

MARQUES, Isabel. Artista às avessas: a ação cultural em diálogo com a educação. Sala Preta, v. 12, n. 1, p. 24-35, 2012.

MARTINS, Ernesto Candeias. “A corporeidade na aprendizagem escolar (Entrelaços fenomenológicos…)”. Educar em Revista, n. 56, Curitiba, Brasil, UFPR. p. 163-180, abr./jun. 2015.

MEIRELLES, Daniela. Corpo sensível: narrativas transversais entre a Dança Moderna e a arte da Euritmia. Olhares, vol.8, n.1, São Paulo, p. 59-70, 2022.

PEREIRA, Guilherme; ORTIGÃO, Maria Isabel Ramalho. Pesquisa quantitativa em educação: algumas considerações. Revista Periferia, UERJ, PPGECC, 2016.

ROMANELLI, Rosely, A. Procedimentos artísticos no ensino Waldorf. Revista da Faculdade de Educação, Universidade do Estado de Mato Grosso, vol. 26, ano 14, n. 2, p.177-198, jul./dez. 2016.

STEINER, Rudolf. Metodologia e didática no ensino Waldorf (A arte da educação II). 3. ed. São Paulo: Ed. Antroposófica, 2016.

STRAZZACAPPA, Márcia. A educação e a fábrica de corpos: a dança na escola. Cadernos Cedes, v. 21, p. 69-83, 2001.

STRAZZACAPPA, Márcia. Dança na educação: discutindo questões básicas e polêmicas. Pensar a Prática, v. 6, p. 73-86, 2003.

STRAZZACAPPA, Márcia. Educação somática e artes cênicas: princípios e aplicações. São Paulo: Papirus, 2013.

Published

2023-04-09

How to Cite

KLEIN, Juliana; BANOV, Luiza; FERNANDES, Renata. Lastros e rastros da dança na escola Waldorf: reconhecendo trajetos para descobrir caminhos. Revista Jataí, São Paulo, v. 5, p. 211–227, 2023. Disponível em: https://jatai.frs.edu.br/revista/article/view/106. Acesso em: 28 jun. 2025.

Issue

Section

Articles