Era uma vez... o caminho do contador de histórias na educação infantil
Keywords:
storytelling, Narratives, Languages, Oral tradition, Educator preparationAbstract
This research aims to analyze how the kindergarten teacher prepares for the story-telling process in the classroom and which stories and resources are best suited to each age. Methodologically, this research consists of a literature review that takes place through a bibliographic survey on the subject. Regina Machado’s important work (2015) brings initial reflections on the art of storytelling, with the aim of awakening in educators the discovery of their own learning resources – both internal and external ones. The art of storytelling begins with lis-tening by the educator, going through the importance of telling traditional tales that will lead children to the future learning of writing. Listening to stories builds internal images that will later serve to compose the rich language arsenal of these children. The bibliography highlights important steps in the art of storytelling: the preparation of the narrator – how he works with the stories in advance); the periodicity (which must be done in a rhythmic way); the pre-paration of the environment; where the story will end (which must be beautiful and special); the fairy tale selection (mainly the tales of the Brothers Grimm). In this resear-ch, the resources that can be used for this storytelling process to happen in a magical and unique way were verified: gestures, sounds, instruments, use of dolls, cloths and other simple, natural and unstructured materials, can contribute in the narration process.
Downloads
References
BETTI, Luciana. Especialização em Educação Infantil na Faculdade Rudolf Steiner. Curso, [Faculdade Rudolf Steiner, São Paulo], 2019.
CARLGREN, Franz; KINGBORG, Arn. Educação para a liberdade – a educação de Rudolf Steiner. 9. ed. rev. Stuttgart: Editora Freies Geistesleben & Urachhaus GmbH, 2005.
DANIEL, Noel. Os contos dos Irmãos Grimm. Köln, Alemanha: Editora Taschen, 2017.
GIMAEL, Patrícia; AGUIAR, Selma. Infância Vivenciada. São Paulo: Editora Paulinas, 2012.
GRIMM, Jaccob; GRIMM, Whilhelm. Os contos de Grimm. Tradução de Tatiana Belinky. 2. ed. São Paulo: Paulus, 2014.
LAMEIRÃO, Luiza Helena Tanuri. Seixos Rolados. São Paulo: Editora João de Barro, 2018.
LAVIANO, Rosemeire; STIRBULOV, Sandra. A arte de educar em família: os desafios de ser pai e mãe nos dias de hoje. São Paulo: Editora All print, 2015.
LEVY, Paula; KISHIMOTO, Tizuko. O nascimento do jardim de infância Waldorf: resgate histórico e primeiras balizas metodológicas. Revista Jataí, n. 1, 2019.
MACHADO, Regina. A arte da palavra e da escuta. São Paulo: Editora Revira Volta, 2015.
MACHADO, Regina. Org. Antigamente era assim. São Paulo: Editora Petrópolis, 2021.
MELLON, Nancy. A arte de contar histórias. Rio de Janeiro: Editora Roco, 1992.
OPPENHEIMER, Sharifa. What is a Waldorf Kindergarten? Massachusetts: Editora Joan Almon, 2007 (Steiner Books).
PASSERINI, Sueli Peddi. O fio de Ariadne – um caminho para a narração de histórias. 4. ed. São Paulo: Editora Antroposófica, 2015.
STEINER, Rudolf. Os contos de fadas. Sua poesia e sua interpretação. 3. ed. São Paulo: Editora Antroposófica, 2014.
TAHAN, Malba. A arte de ler e contar histórias. 5. ed. [S.l]: Editora Conquista, 19--.
VELASCO, Cristiane. Histórias de boca. O conto tradicional na educação infantil. São Paulo: Panda Educação, 2018.