O essencial é que cura
reflexões teóricas sobre a essencialidade do ser humano como fonte para processos sanadores
Keywords:
health, Anthroposophy, spirituality, moral, cureAbstract
This article intends to reflect on the knowledge of the human being in its entirety as a source of healing processes for the world. From an anthroposophical perspective and a theoretical approach, this bibliographic research aims to understand the physical human constitution as a starting point for the spiritual human being, finding what is essential for this to become the bringer of healing to the world. For this, we follow a path of spiritualization inserted in the very physical corporality of the human being, to arrive at the moral strength as necessary for spiritual action in the physical world. We find enthusiasm as the promoter of human warmth and the love of action as the feeling that must permeate truly moral actions. From these two phenomena, we can heat the will, source for effective action in the world. Thus, we conclude that only by knowing the image of the human being in its entirety, understanding its physical functioning, its actions, its feelings and intentions, it is possible to reach the true healing act, whether for the human being, for nature and for the cosmos.
Downloads
References
COSTA, E. M Garcia da. Saúde na Educação: indícios de congruências entre Salutogênese e Pedagogia Waldorf. 307 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade de Sorocaba, Sorocaba, SP, 2017.
GLOECKLER, M. A força sanadora da religião: questões de educação, formação de comunidade espiritual. Tradução Sonia Setzer. São Paulo: Antroposófica, 2011.
GLOECKLER, M. Educando para a vida: o ambiente educacional e escolar como local de desenvolvimento saudável. Tradução Jacira Cardos. São Paulo: Ad Verbum Editorial, 2021.
LIMA, T. C. S.; MIOTO, R. C. T. Procedimentos metodológicos na construção do conhecimento científico: a pesquisa bibliográfica. Rev. Katál, Florianópolis, v. 10, n. esp., p. 37-45, 2007.
MARTINS, M. de. O. O pensar como fundamento moral: uma reflexão dos impulsos morais até o pensamento intuitivo como fonte da ação moral. Revista Jataí, vol. 4, p. 108-24, 2022a.
MARTINS, M. de. O. Por que devemos pensar sobre a Moral? Uma reflexão à luz da Pedagogia Waldorf. In: SILVA, M. E. F.; MARTINS, R. A. (orgs.). A formação ética, moral e em valores na pesquisa em Educação. Marília: Oficina Universitária; São Paulo: Cultura Acadêmica, 2022b. p. 183-204.
STEINER, R. A fisiologia oculta. Tradução Sonia Setzer. 2. ed. São Paulo: Antroposófica, 1995.
STEINER, R. A ponte entre a espiritualidade universal e o elemento físico do ser humano. GA 202. Tradução Christa Glass, Heinz Wilda, Karin Glass. São Paulo: Sociedade Antroposófica no Brasil, 1970.
STEINER, R. O ser humano como sinfonia das forças universais. Tradução Gerard Banwart. Aracaju: Edições Micael, 2009 e 2018.
WENCESLAU, L. D.; ROHL, F.; TESSER, C. D. Contribuições da medicina antroposófica à integralidade na educação médica: uma aproximação hermenêutica. Interface, Botucatu, vol.18, n.48, p. 127-38, 2014.