Educação comunitária na Monte Azul

sementes para a tecitura de uma sociedade mais saudável

Authors

  • Susanne Charlotte Rotermund Associação Comunitária Monte Azul
  • Patricia Evangelisti Silva Associação Comunitária Monte Azul
  • José Américo Santos Menezes Universidade Federal de Sergipe

Keywords:

Community education, Monte Azul, Social Workshop School

Abstract

This article aims to present aspects of the existential cycle of the Monte Azul Community Association from its formation in 1979 until the year 2000. During this period, the institution developed a concept of human and professional development with the aim of valuing the protagonism of each participant in its history: the Social Workshop School. This concept sustains the life of the institution. The objective of this article is to present the path of collective construction of the Mainumby Community Educators Course, included in the Social Workshop School. To fulfill the stated objective, the article presents excerpts from testimonies collected in in-terviews and focus groups, as well as the collection and analysis of documentary records. These principles are: the individual construction of knowledge based on personal experience, the equivalence of various types of knowledge and the col-lective construction of the process. It is about giving voice to the participants in the history that underlies and explains the emergence of the course as a collective construction, generated through the congregation of people from many regions of the country and the world, from different social classes, presenting a diverse and unequal panorama that, far from being considered antagonistic, was perceived as complementary in understanding the healthy social process and in the search for innovative paths in education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Susanne Charlotte Rotermund, Associação Comunitária Monte Azul

Formada em Educação Artística, com especializações antroposóficas. Atua na Associação Comunitária Monte Azul como coordenadora da Escola Oficina Social, e no Brasil em cursos de formação antroposóficos.

Patricia Evangelisti Silva, Associação Comunitária Monte Azul

Mestre em educação, especializada em Pedagogia Waldorf, organizadora e coordena-dora de projetos socioeducacionais. Atua na Associação Comunitária Monte Azul no proje-to Mainumby, e com tutoria em instituições educacionais Waldorf.

José Américo Santos Menezes, Universidade Federal de Sergipe

Professor doutor no curso de licenciatura em Educação Física na Universidade Federal de Sergipe. Realizou formação em pedagogia Waldorf no Instituto Micael em Aracaju.      

References

ACONSELHADOR BIOGRÁFICO: Atuação e Ética, Construindo Caminhos. Disponível em: https://associacaobiografica.org.br/aconselhador-biografico-atuacao-e-etica-construindo-caminhos/. Acesso em: 14. 07. 2023

CRAEMER, U.; AVELLA, N.; GRUPO DOS QUARENTA. Fio dourado que Liga a Diversidade. Acervo institucional, 2017.

CRAEMER, U. Ein Unglückstag - aber nicht nur. Das Goetheanum, revista semanal para antroposofia, Dornach, volume, n. ilegível, p. 174-176, set. 2000.

CRAEMER, U. Favela-Kinder. 3. ed. Stuttgart: Verlag Freies Geistesleben, 1982.

CRAEMER, U. Favela-Monte Azul. Stuttgart: Verlag Freies Geistesleben, 1987.

CRAEMER, U. Sozialkunstwerk Monte Azul. Das Goetheanum, revista semanal para antroposofia, Dornach, volume, n. 76, paginação irregular, mai. 1997.

CRAEMER, U., KELLER, R. Entrevista IX concedida a Patricia Evangelisti e Susanne Rotermund. São Paulo, mai. 2021. Arquivo Institucional.

COORDENADORA. Entrevista VIII concedida a Patricia Evangelisti e Susanne Rotermund. São Paulo, ag. 2021. Arquivo Institucional.

COORDENADORAS DO CURSO. Entrevista X concedida a Patricia Evangelisti e Susanne Rotermund. São Paulo, ab. 2021. Arquivo Institucional.

JECUPÉ, K. W. Tupã Tenondé: a criação do Universo, da Terra e do Homem segundo a tradição oral Guarani. São Paulo: Peirópolis, 2001.

KELLER, R. Criança Querida – o dia-a-dia das creches e jardim-de-infância. 2. ed. São Paulo: Antroposófica, 1995.

KELLER, R. Linha do Tempo da Escola Oficina Social. Acervo institucional, 2022.

KELLER, Renate. [Surgimento do Grupo de Metas]. WhatsApp: [Conversa com Susanne Rotermund]. 10 abril 2023. 12:51. 1 mensagem de WhatsApp.

KELLER, Renate. Entrevista II concedida a Patricia Evangelisti e Susanne Rotermund. São Paulo, dez. 2021. Arquivo Institucional.

KELLER, Renate. Entrevista V concedida a Patricia Evangelisti e Susanne Rotermund. São Paulo, fev. 2021. Arquivo Institucional.

Published

2023-04-09

How to Cite

ROTERMUND, Susanne Charlotte; SILVA, Patricia Evangelisti; MENEZES, José Américo Santos. Educação comunitária na Monte Azul: sementes para a tecitura de uma sociedade mais saudável. Revista Jataí, São Paulo, v. 5, p. 1–23, 2023. Disponível em: https://jatai.frs.edu.br/revista/article/view/111. Acesso em: 28 jun. 2025.

Issue

Section

Articles