A arte de educar baseada no processo vital do aquecimento, sob a luz da antroposofia

Authors

  • Juliana Rocha Barletta Nunes Jardim Waldorf Margarida
  • Maria do Carmo Lizarzaburu Abi-Sâmara Faculdade Rudolf Steiner

Keywords:

seven vital processes, pedagogical practice, enthusiasm

Abstract

This article addresses the importance of the vital warm-up process, from the psychic point of view, in the first year of elementary school, in the light of anthroposophy. What kind of environment does the class teacher need to create to keep the flame of enthusiasm alive and to channel the student’s interest towards the work to be done in the transition to elementary school? According to Rudolf Steiner, founder of Anthroposophy, there are 7 vital processes: breathing, heating, nutrition, secretion, maintenance, growth, and reproduction. These 7 processes keep us alive in this physical body we inhabit. Furthermore, these processes determine how I relate to other human beings and how I relate to the world around me. It is difficult to say exactly when a process starts and when it ends, because the seven processes are interconnected and the good functioning of one depends on the other. The learning process is directly related to the vital processes, as well as the pedagogical practice and the inner preparation of the teacher. This work was based mainly on bibliographic review resear-ch on selected works written by Rudolf Steiner.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Juliana Rocha Barletta Nunes, Jardim Waldorf Margarida

Professora de Educação Infantil no Jardim Waldorf Margarida.

Maria do Carmo Lizarzaburu Abi-Sâmara, Faculdade Rudolf Steiner

Professora Titular da Faculdade Rudolf Steiner. Orientadora do trabalho.

References

COSTA, Jaderson. Neurodesenvolvimento e os primeiros anos de vida: genética vs. Ambiente. Neurociencias y Educacion Infantil, janeiro, 2018.

GELITZ, Philipp; STREHLOW, Almuth. The Seven Life Processes, understanding and supporting them in home, kindergarten and school, 2014. Disponível em: https://www.waldorflibrary.org/books/3/view_bl/57/kindergarten/689/the-seven-life-processes-understanding-and-supporting-them-in-home-kindergarten-and-school. Acesso em: março de 2021.

LIEVEGOED, Bernard. Desvendando o Crescimento. São Paulo: Editora Antroposófica, 2007.

NETO, Edson; BARBOSA, Rodrigo; OLIVEIRA, Adauto; ZANDONADE, Eliana. Fatores associados ao surgimento da respiração bucal nos primeiros meses do desenvolvimento infantil. Journal of Human Growth and Development, agosto, 2019. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/rbcdh/v19n2/05.pdf. Acesso em: 11/12/2022.

SCHIEVENIN, Isabel. Sugestões para o ensino de Antropologia no sétimo ano. São Paulo: FEWB, 2011.

SCHOTTZ, Darlan. Os sete processos vitais. Faé Inova. 05/04/22 até 10/05/22, plataforma digital Zoom.

STEINER, Rudolf. O amor e seu significado no mundo. São Paulo: Editora Antroposófica, 2014a.

STEINER, Rudolf. Antropologia Meditativa. São Paulo: Editora Antroposófica, 2016a.

STEINER, Rudolf. A Arte de Educar – baseada na compreensão do ser humano. São Paulo: Editora Antroposófica, 2013.

STEINER, Rudolf. O Conhecimento do Ser Humano e a Estruturação do Ensino. São Paulo: Editora Antroposófica, 2019.

STEINER, Rudolf. O Desenvolvimento Saudável do Ser Humano. São Paulo: Editora Antroposófica, 2019b.

STEINER, Rudolf. Discussões Pedagógicas (A Arte da Educação III). São Paulo: Editora Antroposófica, 2015b.

STEINER, Rudolf. Os Doze Sentidos e os Sete Processos Vitais. São Paulo: Editora Antroposófica, 2012b.

STEINER, Rudolf. A Educação da Criança, segundo a Ciência Espiritual. São Paulo: Editora Antroposófica, 2012a.

STEINER, Rudolf. O Estudo Geral do Homem, uma base para a pedagogia (A Arte da Educação I). São Paulo: Editora Antroposófica, 2015a.

STEINER, Rudolf. O Evangelho segundo João, a doutrina do Logos e a atuação do impulso crístico no destino da Terra. São Paulo: Editora Antroposófica, 2019a.

STEINER, Rudolf. Fundamentos da Arte de Educar. São Paulo: FEWB, 2018.

STEINER, Rudolf. Meditações, poemas e aforismos. Compilação e tradução Cláudio Bertalot. Botucatu: Ed. do autor, 2016c.

STEINER, Rudolf. Metodologia e Didática (A Arte da Educação II). São Paulo: Editora Antroposófica, 2016b.

STEINER, Rudolf. A Metodologia do Ensino e as Condições de Vida do Educador. São Paulo: Editora Antroposófica, 2014b.

STEINER, Rudolf. Pedagogia, Arte e Moral. São Paulo: João de Barro Editora, 2008.

STEINER, Rudolf. A Prática Pedagógica, segundo o Conhecimento Científico-Espiritual do Homem. São Paulo: Editora Antroposófica, 2013b.

STEINER, Rudolf. O Preparo Interior do Professor e do Educador. São Paulo: FEWB, 2022.

STEINER, Rudolf. Teosofia. São Paulo: Editora Antroposófica, 2004.

STEINER, Rudolf. Versos, orações e mantras. Curitiba, Lohengrin, 2021.

Published

2023-04-09

How to Cite

NUNES, Juliana Rocha Barletta; ABI-SÂMARA, Maria do Carmo Lizarzaburu. A arte de educar baseada no processo vital do aquecimento, sob a luz da antroposofia. Revista Jataí, São Paulo, v. 5, p. 97–118, 2023. Disponível em: https://jatai.frs.edu.br/revista/article/view/109. Acesso em: 28 jun. 2025.

Issue

Section

Articles