A pedagogia Waldorf como palco para o jovem dançar

Authors

  • Samanta Pavão Marques Roque Lucci Faculdade Rudolf Steiner

Keywords:

dança, fenomenologia, Laban, Goethe, jovem

Abstract

The present work aims to investigate possible relationships of young people in the third seven-year-period with an approach to dance as a language in the Waldorf pedagogy. To this end, anthropological questions about young people are presented, based mainly on the literature review of Steiner’s and Livegoed’s studies. At the third seven-year-period, according to Steiner, the development of the astral body takes place and, with it, several challenges. Steiner (2014) points out that the astral body is based on corporeality. As well as the language of dance that has its foundation in the body. In order to contex-tualize dance in education, the research ad-dresses definitions and objectives of working with the language of dance pointed out in the National Common Curricular Base formula-ting questions: how can dance be worked in Waldorf school in a way that enables young people to have a healthy space to deal with the challenges of development? What would be an approach to dance aligned with Wal-dorf pedagogy that could serve as a space for the development of young people? For this purpose, the research investigates the choreological elements developed by Rudolf Laban, a dance theorist, as an instrument for the phenomenological view proposed by Goethe and Rudolf Steiner. The language of dance puts us face to face with the human being in his or her movement; the language of dance seeks the expressiveness of the human being in the body; the language of dance sensitizes the body of the dancer and offers a corporeal structure to investigate the way people feel. Goethe’s phenomenology and the choreological elements develo-ped by Laban come together to enhance the doing, the understanding, the enjoyment of the art of dance and the development of the young person as a whole.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Samanta Pavão Marques Roque Lucci, Faculdade Rudolf Steiner

Bacharel e licenciada em dança pela UNICAMP, mestre em teatro físico pela Scuola Universitaria Professionale della Svizzera Italiana e especialista em Ensino Médio Waldorf pela Faculdade Rudolf Steiner, de São Paulo.

References

Artaud, A. O teatro e seu duplo. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2006.

Bach, J. Ateliê da Metamorfose da Alma. Curitiba: Lohengrin, 2021.

Bach, J. Fenomenologia de Goethe e educação: a filosofia da educação de Steiner. Curitiba: Lohengrin, 2019.

Bach, J. Pedagogia Waldorf ou pedagogia Mc Donald’s?, Revista Jataí, v.2, São Paulo, p.247-254, 2020.

Brasil. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2017.

Dunlop, V. Dance is a language isn’t it?. London: Laban Centre for Movement and Dance, 1979.

Eckschmidt, S. Um caminho de observação fenomenológica: gestos e narrativas do brincar na educação infantil. 2021. Tese (Doutorado em educação) - Centro de Ciências da Educação, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2021.

Gardin, Nilo E. Quadrimembração: as quatro organizações que constituem o ser humano de acordo com a antroposofia. Arte Médica Ampliada, vol. 35, n. 3, julho/agosto/setembro de 2015. Disponível em: http://abmanacional.com.br/wp-content/uploads/2018/10/35-3-Quadrimembra%C3%A7%C3%A3o.pdf. Acesso em: 20 ago.2023.

Hoffmann, N. The Unity of Science and art: Goethean Phenomenology as a new ecological discipline. Goethe’s way of Science: a phenomenology of nature edited by David Seamon, Arthur Zajonc. New York: Library of Congress Cataloging–In Publication Data, 1998.

Lievegoed, B. Desvendando o crescimento: as fases evolutivas da infância e da adolescência. 6.ed. São Paulo: Antroposófica, 2019.

Marques, I. Linguagem da dança: arte e ensino. São Paulo: Digitexto, 2010.

Marques, I; Brazil, F. Arte em Questões. São Paulo: Digitexto, 2012.

Pessoa, F. Poesia completa de Alberto Caeiro. São Paulo: Companhia da Letras, 2005.

Steiner, R. A educação prática do pensamento: aprender a pensar com base na realidade. 6. ed. São Paulo: Antroposófica, 2013.

Steiner, R. Arte e Estética segundo Goethe: Goethe como inaugurador de uma nova estética. 4.ed. São Paulo: Antroposófica, 2012a.

Steiner, R. Educação na puberdade: o ensino criativo. 4. ed. São Paulo: Antroposófica, 2015.

Steiner, R. O conhecimento do ser humano e a estruturação do ensino: oito palestras para professores da Escola Waldorf Livre de Stuttgart, de 12 a 19 de junho de 1921. 2. ed. São Paulo: Antroposófica: FEWB Federação das Escolas Waldorf no Brasil, 2019.

Steiner, R. Os doze sentidos e os sete processos vitais: conferência proferia em Dornach (Suíça), em 12 de agosto de 1916. 4.ed. São Paulo: Antroposófica, 2012b.

Steiner, R. Teosofia: Introdução ao conhecimento supra-sensível do mundo e do destino humano. 7. ed. São Paulo: Antroposófica, 2004.

Published

2023-04-09

How to Cite

LUCCI, Samanta Pavão Marques Roque. A pedagogia Waldorf como palco para o jovem dançar. Revista Jataí, São Paulo, v. 5, p. 119–140, 2023. Disponível em: https://jatai.frs.edu.br/revista/article/view/104. Acesso em: 28 jun. 2025.

Issue

Section

Articles