Um olhar, muitos caminhos
o currículo de ciências humanas nos anos finais do ensino fundamental
Keywords:
History and Geography, de-curricularization, teacher education, braziliannessAbstract
This article critically reflects on the “Waldorf curriculum” and the traditionality that supports it, considering the subjects of History and Geography in the final years of Elementary School. Thus, the aim of this work is to demonstrate the importance of the teacher’s enthusiasm in the educational and formative process. When teachers create new, coherent paths that align with anthropological, pedagogical, and social aspects, he also creates conditions for impulses for the future to emerge. Thus, it is argued about the need for decurricularization, meaning that educators, by understanding their own unfinished state and the need to vivify content, should build paths for a renewed curriculum that aligns with the demands and needs of their time. To this end, this article is based on the theoretical-methodological assumption developed by Rudolf Steiner throughout several pedagogical works and presents a path elaborated and worked on by the author of this article in the 7th year of a Waldorf school, based on dialogues and conversations with other educators and study groups. In this way, the main results reached are that as the teacher builds new de-curricularized paths with content and curricula coherent with their time, and address contemporary issues, they enable future impulses to flourish, reinforcing the need for the teacher’s internal preparation and understanding of their ethical, aesthetic, and political commitment.
Downloads
References
BONDÍA, Jorge Larrosa. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de educação, Rio de Janeiro, n. 19, p. 19–28, abr. 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/Ycc5QDzZKcYVspCNspZVDxC/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 20 ago. 2024.
CARINE, Bárbara. Como ser um educador antirracista. São Paulo: Planeta do Brasil, 2023.
CUNHA, Yuri Rodrigues da. Reencantamento das práticas pedagógicas: pensar, sentir e querer um currículo utópico. Revista Espaço do Currículo, Paraíba, v. 16, n. 3, p. 1–12, 2023. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rec/article/view/66941. Acesso em: 20 ago. 2024.
CUNHA, Yuri Rodrigues da. Ciência espiritual e pensamento antroposófico goethianístico: um saber decolonial e emancipatório. Revista Triângulo, Uberaba, v. 16, n. 1, p. 99-114, 2023. Disponível em: https://seer.uftm.edu.br/revistaeletronica/index.php/revistatriangulo/article/view/6544. Acesso em: 20 ago. 2024.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 56. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2018.
MACKENSEN, Manfred von. A capacidade de julgar do 6º ao 12º ano. Pedagogia Waldorf, São Paulo, n. 51, fev. 2011. Disponível em: https://fewb.org.br/periodicos/periodicos/arquivo-1446732707.pdf. Acesso em: 20 ago. 2024.
SGARBI, Paulo. Avaliação pensadassentida a partir de uma epistemomagia do cotidiano. 2005. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade Estadual do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2005. Disponível em: https://www.proped.pro.br/teses/teses_pdf/2002_1-11-DO.pdf. Acesso em: 20 ago. 2024.
SANTOS, Akiko. Complexidade e transdisciplinaridade em educação: cinco princípios para resgatar o elo perdido. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 13, n. 37, p. 71-83, abr. 2008. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24782008000100007&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 20 ago. 2024.
STEINER, Rudolf. Fundamentos da arte de educar: valores anímicos-espirituais na educação e na vida social. Tradução Paula Toschi Dassie. 2. ed. São Paulo: FEWB, 2018. (Ga 305).
STEINER, Rudolf. O conhecimento do ser humano e a estruturação do ensino. Tradução Sonia Setzer. 2. ed. São Paulo: Antroposófica; FEWB, 2019. (Ga 302).
STEINER, Rudolf. O preparo interno do professor e do educador. Tradução Christa Glass e Astrid Wrede. 2. ed. São Paulo: FEWB, 2022. (Ga 302a).
THISEN, Juares da Silva. A interdisciplinaridade como um movimento articulador no processo ensino-aprendizagem. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 13, n. 39, p. 545-554, abr. 2008. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/swDcnzst9SVpJvpx6tGYmFr/?lang=pt. Acesso em: 20 ago. 2024.