Sexual education based on Anthroposophy

Authors

  • Fernanda De Luca Silvestro Faculdade Rudolf Steiner (FRS)

Keywords:

Sex Education, Anthroposophy, Rudolf Steiner, Waldorf Education

Abstract

Sex Education is an increasingly present and necessary subject, both for parents and for schools. The current social con-text brings new challenges every day, with permanent exposure to hyper sexualized, pornified and materialistic content. A healthy Sex Education should be the objective of every educator, seeking balance for all areas of the human being: physical, mental and spiritual. Especially in Waldorf schools, this theme must be deeply grounded in Anthroposophy. Anthroposophic Anthropology and the study of what Rudolf Steiner said about human sexuality provides the necessary tools to deal with this subject within Waldorf Education. Through a bibliographical review and discussion, the present work seeks to contextua-lize the teaching of human sexuality in Waldorf schools, covering the first three seven years, and bring reflections and subsidies to help families to deal with the theme at home and teachers to work on the subject supported deeply into Anthroposophy. It is clear that the challenge is immense, but possible to be approached in a complete and judicious way with full support in Anthroposophy, bringing light and clarification to this theme, as delicate as necessary, which presents itself as a huge obstacle to be overcome in modern pedagogical practice.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Fernanda De Luca Silvestro, Faculdade Rudolf Steiner (FRS)

Especialista em Ensino Médio Waldorf pela FRS, Biomédica e Mestre em Análises Clínicas pela UNISA.

References

ALMEIDA, K.E.D. Minha querida boneca. São Paulo: Edição do autor, 1991.

BRASIL. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: [s.n.], 2018.

FISCHER, R. M. B. O dispositivo pedagógico da mídia: modos de educar na (e pela) TV. Educação e Pesquisa, São Paulo, p.151-162,28, jan/jun 2002.

GERWIN, D. J. W. Trailing Clouds of Glory. Chatham: Waldorf Publications at the Research Institute for Waldorf Education, 2014.

GLÖCKLER, M. Educando para a vida - o ambiente educacional e escolar como local de desenvolvimento saudável: experiências e perspectivas da pedagogia Waldorf para a educação no século XXI. Tradução de Jacira Cardoso. São Paulo: Ad Verbum Editorial, 2021.

GLÖCKLER, M. Crescer saudavelmente no mundo das mídias digitais: um guia de orientação para pais, professores e os demais responsáveis por crianças e jovens. Tradução de Raul Guerreiro. 2. ed. São Paulo: Ad Verbum Editorial, 2020.

STEINER, R. How to Listen to the Spirit. [S.l.]: [s.n.], 1919.

STEINER, R. Observations on Adolescence: The Third Phase of Human Development. Chatam: Waldorf Publications at the Research Institute for Waldorf Education, 2001.

STEINER, R. A eterização do sangue. 2. ed. São Paulo: Editora Antroposófica, 2002.

STEINER, R. What is Anthroposophy. Great Barrington: Anthroposophic Press, 2002.

STEINER, R. Sexuality, Love and Partnership. Forest Row: Rudolf Steiner Press, 2012.

STEINER, R. Os primeiros anos da infância – material de estudo dos jardins de infância Waldorf. 2. ed. São Paulo: Editora Antroposófica, 2013.

STEINER, R. O amor e seu significado no mundo - nervosismo e autoeducação. 6. ed. São Paulo: Editora Antroposófica, 2014.

STEINER, R. Discussões Pedagógicas - A Arte da Educação III. 2. ed. São Paulo: Editora Antroposófica, 2015.

STEINER, R. Educação na puberdade – o ensino criativo. 4. ed. São Paulo: Editora Antroposófica, 2015.

STEINER, R. A questão pedagógica como questão social. São Paulo: Editora Antroposófica, 2019.

TORUNSKY, J. Os acontecimentos da Semana Santa como impulso de criação de uma nova realidade. [S.l.]: Comunidade de Cristãos no Brasil, 2021.

Published

2023-04-09

How to Cite

SILVESTRO, Fernanda De Luca. Sexual education based on Anthroposophy. Revista Jataí, São Paulo, v. 5, p. 57–76, 2023. Disponível em: https://jatai.frs.edu.br/revista/article/view/110. Acesso em: 28 jun. 2025.

Issue

Section

Articles