Is it possible to narrate the story of a life without a bit of invention?
Keywords:
Literary reading, memory, racism, Waldorf EducationAbstract
This report shares the experience of literary reading in an 8th-grade class during the first semester of 2024 at Paineira Escola Waldorf. The chosen book was "The Dark Child" by Camara Laye. Considered a pioneer of African literature, Laye shares his childhood memories up to the point he is accepted into a European university. To support the reflections presented in this experiential report, we draw on studies about experience, memoir genre, and literature reading, referencing Jorge Larrosa (2011); Bakhtin (2016); Alfredo Bosi (1994); Marisa Lajolo (2006); and Rildo Cosson (2006). Additionally, we examine the role of intersectionality in the educational context, supported by the works of Vera Candau (2013), in which education is defended as a powerful tool for combating racism and other forms of discrimination.
Downloads
References
ADICHIE, Chimamanda Ngozi. O perigo de uma história única. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.
BACH JUNIOR, Jonas; GUERRA, Melanie Mangels. O currículo da Pedagogia Waldorf e o desafio da atualização. Revista e-Curriculum, São Paulo, v.16, n. 3, p. 857 – 878, jul./set.2018. Programa de Pós-Graduação Educação: Currículo – PUC/SP. Disponível em: http://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum. Acesso em: 30 jun. 2024.
BOSI, Alfredo. História Concisa da Literatura Brasileira. São Paulo: Cultrix, 1994.
CANDAU, Vera. Multiculturalismo: diferenças culturais e práticas pedagógicas. Petrópolis: Editora Vozes, 2013.
COSSON, Rildo. Letramento Literário: teoria e prática. São Paulo: Editora Contexto, 2006.
GRUWEZ, Christiane. O que é ser contemporâneo? Um caminho de autodesenvolvimento para a compreensão dos processos sociais. São Paulo: Antroposófica, 2011.
HALBWACHS, Maurice. A memória coletiva. São Paulo: Edições Vértice, 1968.
IZQUIERDO, IVÁN. Iván Izquierdo: “A Memória do medo nos mantém vivos”. Disponível em: https://gauchazh.clicrbs.com.br/geral/noticia/2016/02/ivan-izquierdo-a-memoria-do-medo-nos-mantem-vivos-4979285.html. Acesso em: 18 jun. 2024.
LAJOLO, Marisa. Do mundo da leitura para a leitura do mundo. São Paulo: Ática, 2006.
LARROSA, Jorge. Experiência e Alteridade em Educação. Revista Reflexão e Ação. Santa Cruz do Sul, vol. 19, n.2, p. 4-27, 2011.
LAYE, Camara. O menino negro. São Paulo: Companhia das Letras, 2023.