Is it possible to narrate the story of a life without a bit of invention?

Authors

  • Paula Martins Costa Universidade Federal de Juiz de Fora

Keywords:

Literary reading, memory, racism, Waldorf Education

Abstract

This report shares the experience of literary reading in an 8th-grade class during the first semester of 2024 at Paineira Escola Waldorf. The chosen book was "The Dark Child" by Camara Laye. Considered a pioneer of African literature, Laye shares his childhood memories up to the point he is accepted into a European university. To support the reflections presented in this experiential report, we draw on studies about experience, memoir genre, and literature reading, referencing Jorge Larrosa (2011); Bakhtin (2016); Alfredo Bosi (1994); Marisa Lajolo (2006); and Rildo Cosson (2006). Additionally, we examine the role of intersectionality in the educational context, supported by the works of Vera Candau (2013), in which education is defended as a powerful tool for combating racism and other forms of discrimination.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Paula Martins Costa, Universidade Federal de Juiz de Fora

Degree in Letters, postgraduate in Literacy and Language, Manual Arts for Education, and Master's in Linguistics.

References

ADICHIE, Chimamanda Ngozi. O perigo de uma história única. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

BACH JUNIOR, Jonas; GUERRA, Melanie Mangels. O currículo da Pedagogia Waldorf e o desafio da atualização. Revista e-Curriculum, São Paulo, v.16, n. 3, p. 857 – 878, jul./set.2018. Programa de Pós-Graduação Educação: Currículo – PUC/SP. Disponível em: http://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum. Acesso em: 30 jun. 2024.

BOSI, Alfredo. História Concisa da Literatura Brasileira. São Paulo: Cultrix, 1994.

CANDAU, Vera. Multiculturalismo: diferenças culturais e práticas pedagógicas. Petrópolis: Editora Vozes, 2013.

COSSON, Rildo. Letramento Literário: teoria e prática. São Paulo: Editora Contexto, 2006.

GRUWEZ, Christiane. O que é ser contemporâneo? Um caminho de autodesenvolvimento para a compreensão dos processos sociais. São Paulo: Antroposófica, 2011.

HALBWACHS, Maurice. A memória coletiva. São Paulo: Edições Vértice, 1968.

IZQUIERDO, IVÁN. Iván Izquierdo: “A Memória do medo nos mantém vivos”. Disponível em: https://gauchazh.clicrbs.com.br/geral/noticia/2016/02/ivan-izquierdo-a-memoria-do-medo-nos-mantem-vivos-4979285.html. Acesso em: 18 jun. 2024.

LAJOLO, Marisa. Do mundo da leitura para a leitura do mundo. São Paulo: Ática, 2006.

LARROSA, Jorge. Experiência e Alteridade em Educação. Revista Reflexão e Ação. Santa Cruz do Sul, vol. 19, n.2, p. 4-27, 2011.

LAYE, Camara. O menino negro. São Paulo: Companhia das Letras, 2023.

Published

2024-03-25

How to Cite

COSTA, Paula Martins. Is it possible to narrate the story of a life without a bit of invention?. Revista Jataí, São Paulo, v. 6, p. 186–199, 2024. Disponível em: https://jatai.frs.edu.br/revista/article/view/144. Acesso em: 24 jun. 2025.

Issue

Section

Articles