Educação escolar quilombola: diásporas, artes e conhecimentos
projetos políticos pedagógicos para professoras/es-artistas
Keywords:
Afro-diasporic Art, artist-teacher, counter-colonial education, knowledge and territory, Education for Ethnic-Racial Relations.Abstract
We intend to expand epistemological dialogues in a context in which the arts merge with flavors and knowledge in learning processes that promote the exchange of knowledge between the school and the quilombo. We invite attention to the counter-colonization of curricula, management and every school form (colonizing) expressed in the ways in which learning times and spaces are organized. We put into dialogue the epistemologies of artistic and Afrof-indigenous communities in diasporic contexts. Even though the rapprochement between quilombola knowledge and schooling processes reveals tensions, we insist on the invitation to exercise education and its performativities together (as teachers acting through singing, playing, poetry, dancing, orality of the word as sound, image and narrative). We present (through performances and videos of artists’ works) a path of the arts as knowledge in opposition to the colonizing vision of scientific and schooled knowledge, thus promoting debates and experiences where alternative readings of quilombos were made from the perspective of the production and transmission of knowledge (intergenerational, political performativity in everyday life and festive times). We seek to show other sciences that produce affirmative and conscious readings of quilombo history through the election of categories such as time, space/corpography, food, pedagogy and language, to reflect on how community and school practices contribute or not to the maintenance of community life and how educational proposals need to affect the organization of the school and its educational process, considering the learning spaces and the dynamics of education in the community.
Downloads
References
BARBOSA, A. M.; GÓMEZ, J. R. M. A territorialização do racismo ambiental em comunidades quilombolas do município de Seabra - Bahia. Revista da ABPN, Paraná, v. 14, p. 95-120, jun. 2022. Edição especial. Disponível em: https://abpnrevista.org.br/site/article/view/1330. Acesso em: 20 ago. 2024.
CHIZIANE, Paulina. Ngoma Yethu: o curandeiro e o novo testamento. Belo Horizonte: Nandyala, 2018.
CHIZIANE, Paulina. [Testemunho] eu, mulher... por uma nova visão do mundo. Revista do Núcleo de Estudos de Literatura Portuguesa e Africana da UFF, Rio de Janeiro, v. 5, n. 10, 2013. Disponível em: https://periodicos.uff.br/revistaabril/article/view/29695. Acesso em: 20 ago. 2024.
CONCEIÇÃO DAS CRIOULAS. Arte das escolas de Conceição das crioulas. Pernambuco, 2014, 1 vídeo (24 minutos). Disponível em: https://beirasdagua.org.br/item/arte-das-escolas-de-conceicao-das-crioulas/. Acesso em: 20 ago. 2024.
MOVIMENTO INTERCULTURAL IDENTIDADES. Vídeos. Faculdade de Belas Artes da Universidade do Porto, Universidade Regional do Cariri. Disponível em: https://www.tankale.com.br/entidade-id. Acesso em: 20 ago. 2024.
DELIBERADOR, Marcella S.; CARVALHO E MOREIRA, Daniel de, KOWALTOWSKI, Doris C. C. K. O programa arquitetônico no processo de projeto: discutindo a arquitetura escolar, respeitando o olhar do usuário. Disponível em: https://www.passeidireto.com/arquivo/21428586/discutindo-arquitetura-escolar-kowaltowski. Acesso em: 20 ago. 2024.
EVARISTO, Conceição. Da grafia-desenho de minha mãe, um dos lugares de nascimento de minha escrita. In: ALEXANDRE, Marcos Antônio. Representações performáticas brasileiras: teorias, práticas e suas interfaces. Belo Horizonte: Mazza, 2007.
FANON, Franz. Pele negra máscaras brancas. São Paulo: Ubu Editora, 2020.
HOOKS, Bell. Alisando nosso cabelo. Tradução Lia Maria dos Santos. Revista Gazeta de Cuba, jan./fev. 2005. Disponível em: https://www.geledes.org.br/alisando-o-nosso-cabelo-por-bell-hooks. Acesso em: 20 ago. 2024.
HOOKS, Bell. Vivendo de amor. Tradução Maísa Mendonça. Disponível em: https://www.geledes.org.br/vivendo-de-amor. Acesso em: 20 ago. 2024.
KILOMBA, Grada. Descolonizando o conhecimento. Palestra-performance...3º Mostra Internacional de Teatro de São Paulo, 2016. São Paulo: Centro Cultural São Paulo, 2016. Disponível em: https://www.academia.edu/23391789/Tradu%C3%A7%C3%A3o_para_o_Portugu%C3%AAs_de_DESCOLONIZANDO_O_CONHECIMENTO_Uma_Palestra_Performance_de_Grada_Kilomba. Acesso em: 21 ago. 2024.
LOPES, Nei. Kitabu: o livro do saber e do espírito negro-africanos. Rio de Janeiro: Malê, 2023.
MARTINS, Leda Maria. Performances da oralitura: corpo, lugar da memória. Língua e Literatura: limites e fronteiras, n.26, jun.2003. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/letras/article/view/11881/7308. Acesso em: 11-04-2018.
MARTINS, Leda Maria. Literatura e Oralidade. Palestra...Copene Regional Sudeste, 2018. Minas Gerais: UFMG, 2016.
MORRYSON, Tony. Amada. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.
MUIANDÊ, Mameto; KIDOIALE, Makota. KAIANGO, MANZO NGUNZO. Manzo: ventos fortes de um kilombo. UFMG, 2017.
OLIVEIRA, Alan dos Santos. O cavalo da palavra: o uso de provérbios no Candomblé e na Capoeira: da tradição à contemporaneidade. Revista Eixo, Brasília, v. 6, n. 2, p. 57-65, nov. 2017. Disponível em: https://arquivorevistaeixo.ifb.edu.br/index.php/RevistaEixo/article/view/516/280. Acesso em: 21 ago. 2024.
OLIVEIRA, Eduardo David de. Filosofia da ancestralidade: corpo e mito na filosofia da Educação Brasileira. 2005. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2005. Disponível em: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/36895. Acesso em: 21 ago. 2024.
PAULINO, Rosana. Parede da memória: tecido, microfibra, xerox, linha de algodão e aquarela Tecido, microfibra, xerox, linha de algodão e aquarela. 1994-2005. Disponível em: http://www.rosanapaulino.com.br/. Acesso em: 21 ago. 2024.
PAULINO, Rosana. Assentamento. 2013. Disponível em: http://www.rosanapaulino.com.br/. Acesso em: 21 ago. 2024.
RUI, Manuel. Eu e o outro: o invasor ou em poucas três linhas uma maneira de pensar o texto. Palestra...Encontro Perfil da Literatura Negra, 1985. São Paulo: 1985. Disponível em: http://oraliturafro.blogspot.com.br/2010/02/manuel-rui-eu-e-o-outro-o-invasor-ou-em.html. Acesso em: 21 ago. 2024.
SANTIAGO, Lilian Solá. Eu tenho a palavra. Brasília: Iphan, 2009. 1 vídeo (26 minutos). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=qUwi3YM78NQ. Acesso em: 21 ago. 2024.
SILVA, Givânia Maria da. Educação como processo de luta política: a experiência de “educação diferenciada” do território quilombola de conceição das crioulas. 2012. Dissertação (Mestrado em Políticas Públicas e Gestão da Educação) - Faculdade de Educação, Universidade de Brasília, Brasília, 2012. Disponível em: https://educapes.capes.gov.br/handle/capes/616000. Acesso em: 21 ago. 2024.
SOUZA, Maria Aparecida de Oliveira. As mulheres, a comunidade de Conceição e suas lutas: histórias escritas no feminino. 2006. Dissertação (Mestrado em História) – Universidade de Brasília, Brasília: 2006. Disponível em: http://www.realp.unb.br/jspui/handle/10482/2333. Acesso em: 21 ago. 2024.
VIANA, Wagner Leite. Tipotretaletra: sobre arapucas, pesquisa, mukambus ou suportes. 2015. Tese (Doutorado em Poéticas Visuais) - Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2015. Disponível em: https://teses.usp.br/teses/disponiveis/27/27159/tde-21102016-094218/pt-br. Acesso em: 21 ago. 2024.
VINCENT, Guy; LAHIRE, Bernard; THIN, Daniel. Sobre a história e a teoria da forma escolar. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 17, n. 33, p. 7-47, jun. 2001. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/44459. Acesso em: 21 ago. 2024.