A perspectiva das pedagogias decoloniais para a formação de professores
Keywords:
intercultural education, decolonial practices, teacher trainingAbstract
This study presents elements of intercultural education and decolonial practices related to teacher training. It was constructed based on personal professional experiences and also on a bibliographic review on the following themes: coloniality, decoloniality, interculturality, multiculturalism and decolonial pedagogies. The essay aims to enlarge the perspectives for teacher training, as well as to indicate the beginning of a path to approach decolonial pedagogies.
Downloads
References
BALIBAR, E. Raça, nação, classe: as identidades ambíguas. São Paulo: Boitempo Editorial, 2021.
BALLESTRIN, L. América Latina e o giro decolonial. Revista Brasileira de Ciência Política, n.11, Brasília, pp. 89-117, maio - agosto de 2013.
BHABHA, H. The Third Space: interview with Homi Bhabha. In: RUTHERFORD, J. Identity: community, culture, difference. London: Lawrence & Wishart, 1990.
BOLLER, M. Feeling power: emotions and education. Routledge, New York: 1999.
BOURDIEU, P. Esboço da teoria da prática. In: ORTIZ, Renato (org.). Pierre Bourdieu. 2. ed. São Paulo: Ática, 1994. (Grandes cientistas sociais).
CANDAU, M. V. Multiculturalismo: diferenças culturais e práticas pedagógicas. São Paulo: Editora Vozes, 2013.
CUSICANQUI, R. S. Ch’ixinakax Utxiwa: on decolonising practices and discourses. Cambridge: Polity Press, 2020.
DIOP. A. C. Cheikh Anta Diop Par lui-même: Itinéraire, pensées, confidences, opinions et combats. França: Afrikana, 2023.
FANON, F. Pele negra, máscaras brancas. São Paulo: Ubu, 2020.
FOUCAULT, M. A arqueologia do saber. São Paulo: Forense Universitária, 2012.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2019.
GUENDELMAN, C. K. Alteridade e diálogo como elementos constituintes do fazer educativo - um olhar para a perspectiva dialógica. Revista Portuguesa de Pedagogia, vol.52, n. 2, p. 5-18, 2019.
LANDER, E. (org.) A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais, perspectivas latinoamericanas. Ciudad Autônoma de Buenos Aires: CLACSO, 2005. (Colección Sur).
MENEZES, M. P. Corpo preparado, alma protegida: jeitos de cuidar e modos de aprender no crescimento da criança Yudja. 2017. Dissertação (Mestrado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo: 2017. Disponível em: https://teses.usp.br/teses/disponiveis/48/48134/tde-30012018-141536/pt-br.php. Acesso em: 20 ago. 2024.
NÚÑEZ, G. Descolonizando afetos: experimentações sobre outras formas de amar. São Paulo: Paidós, 2023.
SHIVA. V. Monoculturas da mente: perspectivas da biodiversidade e da biotecnologia. São Paulo: Global, 2003.
SCHUCMAN, L. Entre o encardido, o branco e o branquíssimo: branquitude, hierarquia e poder na cidade de São Paulo. São Paulo: Veneta, 2020.
STEINER, R. A arte da educação III: discussões pedagógicas. São Paulo: Antroposófica, 2015. (Ga 295).
WALSH, C. Pedagogías decoloniales: práticas insurgentes de resistir, (re)existir e (re)vivir. Equador: Abya-Yala, 2017. (Pensamiento Decolonial).
WALSH, C. Interculturalidad crítica y educación intercultural. In. VIAÑA, J.; TAPIA, L.; WALSH, C. (orgs.). Construyendo interculturalidad crítica. La Paz: Instituto Internacional de Integración del Convenio Andrés Bello, 2009. p. 75-96.