Saberes indígenas na educação
Aldeia Guarani Mata Virgem Bonita, Maricá
Keywords:
artistic-environmental Education, Guarani villages, diversityAbstract
In the workshops taught at MACquinho, the writing of indigenous peoples and the inalienable heritage related to indigenous graphic art produced socio-cultural relevance, aiming at the implementation of urban gardens combined with prototypes of Bioclimatic Architecture in Morro do Palácio, Niterói/RJ. The work developed as an Educational Advisor in the Social Inclusion and Diversity Management of the Municipal Department of Education of Maricá/SME of Maricá/RJ, working with the Guarani community of Aldeia Mata Virgem Bonita, highlights institutional action plans that aim to include, in municipal schools of Maricá, indigenous themes based on environmental education.
Downloads
References
BLACH, Matheus C. Os Potiguara da Paraíba: identidade, território e patrimônio cultural. Revista Memorare, Tubarão, v.4, n.1, p. 45-68, 2017. Disponível em: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/memorare_grupep/article/view/5012. Acesso em: 20 ago. 2024.
BLACH, Matheus C; BRAGA, Emanuel Oliveira; MORAES, Carla Gisele Macedo S. M. Paisagem cultural, templo e ruína: a Praia de Baía da Traição e a Igreja de São Miguel Arcanjo na Paraíba. In: Fórum Patrimonio: ambiente construído e patrimônio sustentável, 2013, Belo Horizonte. Disponível em: https://www.academia.edu/43594824/Paisagem_Cultural_templo_e_ru%C3%ADna_A_Praia_de_Ba%C3%ADa_da_Trai%C3%A7%C3%A3o_e_a_Igreja_de_S%C3%A3o_Miguel_Arcanjo_na_Para%C3%ADba. Acesso em: 20 ago. 2024.
CASTRIOTA, Leonardo Barci; BLACH, Matheus C. Preservar e Tombar: a Igreja de São Miguel Arcanjo entre o tombamento e a ruína. Arquitextos, ano 19, fev. 2019. Disponível em: https://vitruvius.com.br/revistas/read/arquitextos/19.225/7302. Acesso em: 20 ago. 2024.
CASTRIOTA, Leonardo Barci. Patrimônio cultural: conceitos, políticas, instrumentos. São Paulo: Annablume; Belo Horizonte: IEDS, 2009.
HOBSBAWM, Eric J.; RANGER, Terence. A invenção das tradições. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2000.
JESUS, Carolina Camargo de. Antes ocas de palha, hoje teias de concreto. In: GUIMARAENS, Dinah (org.). Estética transcultural na Universidade Latino-Americana: novas práticas contemporâneas. Niterói: EdUFF, 2016, p. 64-73.
LE GOFF, Jacques. História e memória. 5. ed. Campinas, São Paulo: Editora da UNICAMP, 2003.
PALITOT, Estevão Martins. Os Potiguara da Baía da Traição e Monte-Mór: história, etnicidade e cultura. 2005. Dissertação (Mestrado em Sociologia) – Universidade Federal da Paraíba, Paraíba, 2005. Disponível em: Repositório Institucional da UFPB: Os Potiguara da Baía da Traição e Montea-Mór: história, etnicidade e cultura. Acesso em: 20 ago. 2024.
VIDAL, Lux (org.). Grafismo indígena: estudos de antropologia estética. 2. ed. São Paulo: Studio Nobel, 1992.