Saberes indígenas na educação

Aldeia Guarani Mata Virgem Bonita, Maricá

Authors

  • Carolina Camargo de Jesus Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)

Keywords:

artistic-environmental Education, Guarani villages, diversity

Abstract

In the workshops taught at MACquinho, the writing of indigenous peoples and the inalienable heritage related to indigenous graphic art produced socio-cultural relevance, aiming at the implementation of urban gardens combined with prototypes of Bioclimatic Architecture in Morro do Palácio, Niterói/RJ. The work developed as an Educational Advisor in the Social Inclusion and Diversity Management of the Municipal Department of Education of Maricá/SME of Maricá/RJ, working with the Guarani community of Aldeia Mata Virgem Bonita, highlights institutional action plans that aim to include, in municipal schools of Maricá, indigenous themes based on environmental education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Carolina Camargo de Jesus, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)

Assessora Educacional na Gerência de Inclusão Social e Diversidade da Secretaria Municipal de Educação de Maricá

References

BLACH, Matheus C. Os Potiguara da Paraíba: identidade, território e patrimônio cultural. Revista Memorare, Tubarão, v.4, n.1, p. 45-68, 2017. Disponível em: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/memorare_grupep/article/view/5012. Acesso em: 20 ago. 2024.

BLACH, Matheus C; BRAGA, Emanuel Oliveira; MORAES, Carla Gisele Macedo S. M. Paisagem cultural, templo e ruína: a Praia de Baía da Traição e a Igreja de São Miguel Arcanjo na Paraíba. In: Fórum Patrimonio: ambiente construído e patrimônio sustentável, 2013, Belo Horizonte. Disponível em: https://www.academia.edu/43594824/Paisagem_Cultural_templo_e_ru%C3%ADna_A_Praia_de_Ba%C3%ADa_da_Trai%C3%A7%C3%A3o_e_a_Igreja_de_S%C3%A3o_Miguel_Arcanjo_na_Para%C3%ADba. Acesso em: 20 ago. 2024.

CASTRIOTA, Leonardo Barci; BLACH, Matheus C. Preservar e Tombar: a Igreja de São Miguel Arcanjo entre o tombamento e a ruína. Arquitextos, ano 19, fev. 2019. Disponível em: https://vitruvius.com.br/revistas/read/arquitextos/19.225/7302. Acesso em: 20 ago. 2024.

CASTRIOTA, Leonardo Barci. Patrimônio cultural: conceitos, políticas, instrumentos. São Paulo: Annablume; Belo Horizonte: IEDS, 2009.

HOBSBAWM, Eric J.; RANGER, Terence. A invenção das tradições. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2000.

JESUS, Carolina Camargo de. Antes ocas de palha, hoje teias de concreto. In: GUIMARAENS, Dinah (org.). Estética transcultural na Universidade Latino-Americana: novas práticas contemporâneas. Niterói: EdUFF, 2016, p. 64-73.

LE GOFF, Jacques. História e memória. 5. ed. Campinas, São Paulo: Editora da UNICAMP, 2003.

PALITOT, Estevão Martins. Os Potiguara da Baía da Traição e Monte-Mór: história, etnicidade e cultura. 2005. Dissertação (Mestrado em Sociologia) – Universidade Federal da Paraíba, Paraíba, 2005. Disponível em: Repositório Institucional da UFPB: Os Potiguara da Baía da Traição e Montea-Mór: história, etnicidade e cultura. Acesso em: 20 ago. 2024.

VIDAL, Lux (org.). Grafismo indígena: estudos de antropologia estética. 2. ed. São Paulo: Studio Nobel, 1992.

Published

2024-03-25

How to Cite

JESUS, Carolina Camargo de. Saberes indígenas na educação: Aldeia Guarani Mata Virgem Bonita, Maricá. Revista Jataí, São Paulo, v. 6, p. 1–18, 2024. Disponível em: https://jatai.frs.edu.br/revista/article/view/138. Acesso em: 24 jun. 2025.

Issue

Section

Articles